اعرف جراحات السمنة المختلفة مع عيادة الفراشة

2 sec read

مع التقدم الكبير اللي حصل مؤخرًا في مجال جراحات السمنة، بقينا نسمع عن أسماء عمليات كتيرة، وللأسف معظمنا ميعرفش إيه هي العمليات دي، والفرق بينها، ومميزاتها وعيوبها.

عيادة الفراشة هتقدملكم شرح تفصيلي لأبرز 4 جراحات سمنة :

أولًا: الفراشة:

هي عملية بيتم خلالها تقسيم وتجميل المعدة على شكل فراشة بدون أي تحويل أو استئصال أي جزء منها، عن طريق استخدام الدباسات على جانبي المعدة، والهدف منها هو تصغير حجم المعدة، وبالتالي الإحساس بالشبع بكميات أقل من اللي كان بيتم تناولها قبل العملية، والعملية بتتم جراحيًا أو باستخدام المنظار، وبتستمر لمدة نصف ساعة بس.

ومميزاتها :
1- لا يوجد احتمالية للتسريب بعد العملية لأنه لا يتم قطع الشريان المغذي للمعدة.
2- أقل جراحات السمنة في الأعراض الجانبية وكذلك أقلهم سعرًا في مصر.
3- نتائجها بتبدأ تظهر من أول شهر، وبتفقد 85% من الوزن الزيادة في أقل من 6 شهور.
4- الخروج من المستشفى في نفس اليوم.
5- يمكن الرجوع فيها .

ثانيًا: تكميم المعدة:

هي عملية بيتم خلالها قص المعدة طوليًا وتدبيسها على شكل “كُم”، وبتقوم بالأساس على استئصال من 80 لـ85% من المعدة، والهدف منها هو تصغير حجم المعدة للإحساس بالشبع وبالتالي تقليل كمية الطعام المتناولة.

العملية بتتم جراحيًا أو باستخدام المنظار، وبتستمر من ساعتين لـ3 ساعات، والخروج من المستشفى بيكون بعد حوالي 4 أيام من إجرائها.

وبالنسبة لنتائجها فهي تعتبر مرضية، والحالة بتوصل للجسم المثالى خلال فترة من 6 إلى 12 شهر.

وعلى الرغم من النتائج المرضية للعملية، إلا أنها للأسف لها بعض العيوب، أهمها إن نسبة التسريب فيها مرتفعة، لعدة أسباب وهي إنه بيتم استئصال جزء من المعدة وأحيانًا بيحصل تلاصق بين الأجزاء المعدنية للدبابيس، ومن عيوبها برضه إنه لا يمكن الرجوع فيها بأي شكل من الأشكال.

ثالثًا: بالون المعدة:

هي عملية بيتم خلالها تركيب بالون داخل المعدة عن طريق الفم، والهدف الأساسي منها هو ملئ المعدة، وإعطاء شعور بالشبع، وبالتالي فقدان الرغبة في تناول الطعام.

بتتم باستخدام المنظار، وبتستمر حوالي 10 دقائق، وبيتم استخراج البالون مرة أخرى بعد فترة بيحددها الطبيب.

ومن أهم مميزات العملية دي إنها تعتبر من أبرز علاجات السمنة الآمنة والبسيطة، والحالة تقدر تمارس حياتها بشكل طبيعي في نفس يوم إجرائها.

وبالنسبة لنتائجها فبتظهر خلال فترة من 6 إلى 12 شهر، وبيتراوح معدل انخفاض الوزن فيها من 20 إلى 40 كيلو.

رابعًا: تحويل المسار:

هي عملية بيتم خلالها تحويل مسار الأكل من المعدة، من خلال عمل جيب صغير للمعدة وتوصيله بالأمعاء الدقيقة، وهدفها الأساسي هو تصغير حجم المعدة، والإحساس بالشبع، وبالتالي فقدان الوزن.

بيتم إجرائها جراحيًا أو باستخدام المنظار، وبتستمر حوالي ساعة ونصف، والخروج من المستشفى بيكون بعد 48 ساعة من إجرائها.

والعملية دي بتنقسم لنوعين:
الأول هو تحويل المسار الكلاسيكي: وبيتم فيه عمل جيب للمعدة وتوصيله بالأمعاء عن طريق وصلة عشان الطعام يتخطى المعدة، ويصل للأمعاء مباشرة دون امتصاص.

النوع التاني تحويل المسار المصغر: وهو يعتبر تعديل على التحويل الكلاسيكي، لأنه بيتم فيه تكبير حجم جيب المعدة، عشان يتم الاستفادة نسبيًا من المعدة في الامتصاص.

وللأسف تحويل المسار عيوبه تعتبر كتيرة مقارنة بباقي العمليات، ومن أبرز العيوب دي حدوث نقص مستمر لكتير من العناصر الغذائية في الجسم، وده بيضطر الحالة إنها تأخذ مكملات غذائية وفيتامينات مدى الحياة، وفي بعض الحالات ممكن تؤدي للإصابة بحصوات في المرارة، بالإضافة إلى صعوبة تشخيص أي أورام في المعدة بسبب إلغاءها تمامًا وبالتالي تعذر وصول المنظار لها.

وبالنسبة لنتائجها فهي غير محددة، بمعنى إن في حالات ممكن تخس 15 كيلو بس وحالات تانية بيصل وزنها لـ40 كيلو، والنتائج دي بتظهر خلال فترة من 6 إلى 12 شهر.

لو عندكم أي استفسار عن أي جراحة سمنة ابعتولنا على صفحتنا على فيسبوك من خلال الرابط التالي:

https://www.facebook.com/ButterflyClinic.org/?ref=bookmarks

Journas

Never miss a story from us, get a weekly update to your inbox